Hvad skal du gøre, når du ønsker at afholde et midlertidigt arrangement
Bemærk, at Frederiksborg Brand & Redning ikke har lovhjemmel til at godkende pladsfordelingsplaner. Godkendelse foretages af arrangementskommunens byggesagsafdeling eller en certificeret brandrådgiver. Læs reglerne på bygningsreglementet, BR 18 kap. 5 med tilhørende vejledning i bilag 11.
Midlertidige opstillinger ved indendørs arrangement med mere end 150 personer
- Arrangementet skal anmeldes til byggemyndigheden i den kommune, hvor arrangementet ønskes afholdt.
- Anmeldelsen vedhæftes en pladsfordelingsplan.
Eksisterende pladsfordelingsplaner, der tidligere er myndighedsgodkendte, eller som tidligere er udfærdiget af certificeret rådgiver, kan anvendes uden fornyet godkendelse, hvis der ikke ændres på opstillingen.
Midlertidige udendørs arrangementer
Skal du afholde en udendørs koncert, en festival eller et andet arrangement, som omfatter forsamlingstelte eller andre transportable konstruktioner, gælder følgende:
- Arrangementet anmeldes til byggemyndigheden i den kommune, hvor arrangementet ønskes afholdt.
- Byggemyndigheden afgør herefter, om arrangementet er omfattet af byggeloven.
Holder du for eksempel en havefest, hvor du opstiller et festtelt, så skal du være opmærksom på, om det overholder bygningsreglementets krav til konstruktions- og brandforhold. Er teltet omfattet af byggeloven, er der enten krav om byggetilladelse eller certificering, som skal være på plads, inden teltet stilles op.
Transportable konstruktioner, festival-, salgs- eller campingområder, som bliver anvendt af mere end 150 personer eller som har en vis størrelse, skal også anmeldes til eller godkendes af kommunen.
Kontaktoplysning til byggemyndigheden i din kommune:
- Egedal – byggesag@egekom.dk
- Frederikssund – byggesag@frederikssund.dk
- Furesø – bme@furesoe.dk
- Halsnæs – mail@halsnaes.dk
- Hillerød – byg@hillerod.dk